• TOP
  • Prtimes
  • “日本清酒発祥の地” 奈良伝統の奈良酒を「オーストラリア酒フェスティバル2024」で世界へ発信!併せてユネスコ無形文化遺産に登録された魅力ある奈良の文化を紹介
Prtimesイベント

“日本清酒発祥の地” 奈良伝統の奈良酒を「オーストラリア酒フェスティバル2024」で世界へ発信!併せてユネスコ無形文化遺産に登録された魅力ある奈良の文化を紹介

奈良新しい学び旅推進協議会

*Please scroll to the bottom of the page for the English version.

「最高峰の有形と無形の文化遺産が融合する聖地・奈良公園の国際ブランド構築・発信事業」推進委員会は、 本年9月28日から29日(現地時間)にオーストラリアのシドニーで開催する「オーストラリア酒フェスティバル2024」に出展します。

HP: https://sake-festival.com.au/
<2024 Australian Sake Festival Sydney>2024年9月28日(土)
 午前11時~午後3時30分
 午後4時30分~午後9時
2024年9月29日(日)
 午後2時~午後6時30分
会場:Carriageworks,245 Wilson St,Eveleigh NSW201

オーストラリアは経済の発展、人口の増加ともに安定しており、日本の食や伝統文化に対する興味も高いものがあります。訪日意欲や購買力も高く、昨年の酒フェスティバル来場者への調査では70%が日本に行ったことがあり、来場者の87%が12ヶ月以内に日本へ行くことを予定、または検討していると答えています。会場での購入額も入場料約6,000円に加えて平均23,000円の高い購入額となっています。日本からの日本酒輸出額も伸びており第8位(2023年国税庁統計)です。昨年も2日間にわたって開催された酒フェスティバル(シドニー開催)には、約6500人が来場しました。


https://exploring-nara.jp/
現在、「伝統的酒造り」はユネスコ無形文化遺産の登録を目指しています。その中でも、“清酒”は室町時代の奈良県・正暦寺を発祥の地とする日本が誇る文化遺産です。今回のフェスティバルでは、奈良県の清酒「奈良酒」10種の試飲・販売を行います。日本の歴史文化の「源」奈良の大きな魅力の一つとして紹介することで、奈良酒の認知度の向上をねらい、奈良県のインバウンド需要を喚起する魅力の一つとして国内外に発信することを目指します。

酒フェスティバルでは「伝統的酒造り」をはじめ「和食」「能楽」「伝統建築工匠の技」といったユネスコ無形文化遺産に登録された奈良の文化も紹介します。加えて「侘茶・茶道」をテーマとして新たに開発・造成した5つの着地型ツアーのPRと販売を展開します。
 
「最高峰の有形と無形の文化遺産が融合する聖地・奈良公園の国際ブランド構築・発信事業」は、令和6年度日本博2.0事業(委託型)」(以下、「日本博2.0」)として採択されたものです。
本事業では、広く奈良の食と酒、歴史文化を軸とした観光の魅力を伝えていく他、奈良にゆかりの深い能楽や雅楽、伝統建築、茶道を体験テーマとした観光コンテンツづくり、さらには世界に類を見ない有形と無形の文化遺産の融合する聖地「奈良公園」の魅力の情報発信、にも取り組んでいきます。
【令和6年度実施事業】
有形と無形の最高峰の文化財の融合を新たな基点とした5つのツアーコンテンツの開発・実証を行います。また、有形と無形の文化財が融合する聖地・奈良公園の悠久の歴史を綴ったブックレット・動画の制作や、インバウンド受け入れの基盤となる「伝わる」多言語ツール作成と受け入れ人材の育成、インバウンドへ直接つながる海外プロモーションを実施していきます。

主催 : 公益社団法人ソーシャル・サイエンス・ラボ、独立行政法人日本芸術文化振興会、文化庁

日本博2.0公式HP

※「最高峰の有形と無形の文化遺産が融合する聖地・奈良公園の国際ブランド構築・発信事業」推進委員会は次のメンバーを中心に構成され、自治体との連携の下推進します。(順不同)
ソーシャル・サイエンス・ラボ、奈良県酒造組合、NPO奈良能、川井徳子(ノブレスグループ代表)、水上和之(奈良酒造組合)、藤丸正明(地域活性局)、日本の食の聖地巡礼・NARA
海豪うるる(地方創生コンサルタント・広報及び地域連携推進)
連携団体:奈良県(万博推進室、奈良県観光局、奈良公園室)

*本リリースを発信している公益社団法人ソーシャル・サイエンス・ラボは、「最高峰の有形と無形の文化遺産が融合する聖地・奈良公園の国際ブランド構築・発信事業」推進委員会のメンバーです。

【本件のお問合せ先】
「最高峰の有形と無形の文化遺産が融合する聖地・奈良公園の国際ブランド構築・
発信事業」推進委員会 広報事務局(公益社団法人ソーシャル・サイエンス・ラボ内)
E-mail:info@s-s-l.jp  Tel:0742-20-7807 受付時間/平日10:00~17:00まで

*和文リリースのPDFデータが下記からダウンロードできます。
d88700-11-8a26c65bb7818a963442e2819cdfe91b.pdf【English】
Nara, “the Heartland of Japanese sake”
Traditional Nara sake will be promoted to the world
at the Australian Sake Festival 2024!
The fascinating culture of Nara, which has been registered as a UNESCO Intangible Cultural Heritage will also be introduced.

Promotion Committee for the “Project to Build and Promote the International Brand of Nara Park, a Sanctuary Where the Highest Level of Tangible and Intangible Cultural Heritage Comes Together” will be exhibiting at the Australian Sake Festival 2024, which will be held in Sydney, Australia from September 28th to 29th (local time) this year.

<2024 Australian Sake Festival Sydney> HP: https://sake-festival.com.au/
Saturday, September 28, 2024
11:00am-3:30pm
4:30pm-9:00pm
Sunday, September 29, 2024
2:00pm-6:30pm
Venue: Carriageworks, 245 Wilson St, Eveleigh NSW2015


https://exploring-nara.jp/en/

Australia has a stable economy and population growth, and there is a high level of interest in Japanese food and traditional culture. Their desire to visit Japan and purchasing power are also high; a survey of visitors to last year’s Sake Festival showed that 70% had been to Japan, and 87% of visitors said they were planning to or considering visiting Japan within the next 12 months. The average purchase amount at the venue was high, at JPY 23,000 on average, in addition to JPY 6,000 admission fee. Sake exports from Japan are also growing, ranking 8th (National Tax Agency statistics, 2023). Last year, the Sake Festival (held in Sydney), which was held over two days, attracted approximately 6,500 visitors.


Currently, “traditional Japanese sake brewing” is aiming to be registered as an intangible cultural heritage by UNESCO. Among them, “seishu” (refined sake) is a cultural heritage that Japan can be proud of, originating from Shoryakuji Temple in Nara Prefecture during the Muromachi period. This time, we will be offering tastings and sales of 10 varieties of “Nara Sake”, a seishu from Nara Prefecture. By introducing Nara sake as one of the great attractions of Nara, the “heartland” of Japanese history and culture, we aim to increase awareness of Nara sake and promote it both domestically and internationally as one of the attractions that will stimulate inbound demand for Nara Prefecture. At the Australian Sake Festival 2024 we will introduce Nara culture, which has been registered as an intangible cultural heritage by UNESCO, including “traditional Japanese sake brewing”, ” Washoku”, ” Nôgaku theatre” and “Japanese architectural craft “. In addition, we will promote and sell five new destination tours that have been developed and organized around the theme of “Wabicha/Tea Ceremony.”

The “Project to Build and Promote the International Brand of Nara Park, a Sanctuary Where the Highest Level of Tangible and Intangible Cultural Heritage Comes Together” was selected as part of the FY2024 Japan Cultural Expo 2.0 Project (by commission) (hereinafter referred to as “Japan Cultural Expo 2.0”).
This project will not only broadly promote the attractions of tourism centered on Nara’s food, sake, history and culture, but will also work to create tourist content based on the theme of experiencing Nôgaku theatre, Gagaku, Japanese architectural craft and tea ceremony, which are closely related to Nara, and to disseminate information about the appeal of Nara Park, a sanctuary that is unique in the world and combines tangible and intangible cultural heritage.

【FY2024 implementation projects】
We will develop and verify five tour contents based on a new approach that fuses the highest level of tangible and intangible cultural assets, produced booklets and videos that tell the eternal history of Nara Park, a Sanctuary where tangible and intangible cultural assets come together, created multilingual tools that communicate and serve as the foundation for welcoming inbound tourists, developed human resources to welcome them, and conducted overseas promotions that reach inbound tourists directly.


Organizers: Social Science Lab, Japan Arts Council, Agency for Cultural Affairs, Government of Japan

Japan Cultural Expo 2.0 official website

The Promotion Committee for the “Project to Build and Promote the International Brand of Nara Park, a Sanctuary Where the Highest Level of Tangible and Intangible Cultural Heritage Comes Together” will be composed mainly of the following members and will work in cooperation with the local government, Nara Prefecture (Expo Promotion Office, Nara Prefecture Tourism Bureau, Nara Park Office).
Social Science Lab, Nara Prefecture Sake Brewers Association, NPO Nara Noh, Noriko Kawai (Representative of Noblesse Group), Kazuyuki Mizukami (Nara Sake Brewers Association), Masaaki Fujimaru (Regional Revitalization Bureau), Pilgrimage to Japan’s Food heartland – NARA, Ururu Kaigo (Regional Revitalization Consultant, Director of Public Relations and Regional Collaboration Promotion)

For inquiries regarding this matter, please contact:
Public Relations Office of Promotion Committee for the “Project to Build and Promote the International Brand of Nara Park, a Sanctuary Where the Highest Level of Tangible and Intangible Cultural Heritage Comes Together (Social Science Lab, a public interest incorporated association)
Mail: info@s-s-l.jp  Phone: +81-742-20-7807 Business hours: weekdays 10:00am~5:00pm

*The press release in English can be downloaded below.
d88700-11-e6c3cc6258d82fca63382e38fd017989.pdf

企業プレスリリース詳細へ
PRTIMESトップへ

RELATED TOPICS

FEATURE

Nov
21
今日の40代おしゃれコーデ

【推し活コーデ】ミニスカにテンションを託して辛口ブルゾンできりっと調整

【推し活コーデ】ミニスカにテンションを託して辛口ブルゾンできりっと調整

会員限定PRESENT

雑誌購入限定プレゼント

クリスマスコフレを計8名様にプレゼントします!

会員プレゼント

【エイジングケア成分NMN高配合サプリを3名様にプレゼント】「夜のママOFF」アンケートにご協力お願いします

PICK UP